July 13, 2012

Tahukan anda 7 helah minda mainkan anda?


Adakah anda mahu menukar kehidupan anda dan menjadi lebih bahagia? Mungkin kebahagiaan bermakna membuka kunci potensi anda yang lebih baik, mempertingkatkan kualiti hidup, atau menyedari impian-impian anda.

Pada ketika ini anda mungkin telah menyerap pelbagai buku pembinaan peribadi, video-video, atau blog. Kadang-kadang anda mencari sesuatu yang bergema tetapi keghairahan sentiasa pudar. Yang terlalu kerap, anda akan rasa anda berada semula ditempat mana anda mula.

Hilang.

Pernahkah anda merasakan yang minda anda sendiri mensabotaj laluan anda untuk mencapai kebahagiaan? Minda anda mungkin bukan pesalah utama, tetapi minda anda adalah musuh yang pandai. Otak anda boleh mengelirukan dan membuat anda sengsara….anda tidak akan menyedarinya langsung.

Tetapi bukan semuanya hilang. Anda boleh belajar bagaimana untuk mengenali penipuan minda anda dan membina pemikiran yang betul. Jom kita tengok senarai pemikiran-pemikiran yang kelihatan tidak berbahaya untuk lihat jika minda anda menipu anda daripada kebahagiaan anda.

1. Mulai sekarang. saya akan buat yang terbaik.

Berapa banyak kali anda telah memberi tekanan kepada diri sendiri untuk berfikir positif selepas berlaku kejadian yang menyedihkan atau selepas melihat sesuatu yang memberikan anda inspirasi? Tekanan kadang kala dapat memberikan dorongan, mengarahkan diri sendiri untuk membuat ‘yang terbaik’ tidak memberikan anda banyak kelonggaran.

Kita telah menanamkan untuk percaya yang apabila kita mahu melakukan perubahan penting, kita harus mengambil satu lompatan besar. Tetapi bagaimana jika anda mengalami satu hari yang buruk? Tenaga untuk berubah itu tiba-tiba hilang, semuanya kelihatan suram, dan anda tidak boleh meluahkannya.
Anda rasa macam satu kegagalan.

Adalah penting untuk ingat perubahan yang anda mahukan memerlukan masa, ketabahan, dan kesabaran. Jadi, ambil satu langkah kecil pada satu masa dan tinggalkan bilik pergi ke suatu tempat yang sesuai untuk merenung dan belajar daripada kesilapan.

2. Saya cuma perlu jadi lebih seperti...

Ianya normal untuk fikir yang anda patut berusaha untuk jadi seperti mereka yang anda kagumi. Masalahnya timbul apabila anda berhajat anda boleh jadi mereka.

Jika anda terlalu taksub ‘menjadi orang lain’, anda akan lupa keperibadian anda sendiri –keperluan, nilai, ciri-ciri dan perjalanan hidup anda.

Yang pasti, belajar apa yang boleh daripada role model dan sesuaikan atau ubah suai idea-idea mereka bagi sesuai dengan anda. Tetapi jangan lupa untuk memcari idea anda sendiri. Memperoleh pengetahuan kendiri dan kehormatan adalah tidak ternilai dalam pembinaan satu kebahagiaan yang kekal.

3. Saya cuma akan ikut apa kata pakar.

Senang untuk fikir yang pakar boleh bantu anda mencari jalan kebahagiaan. Apabila anda jatuh, kata-kata mereka seperti lampu isyarat harapan. Tetapi harapan itu boleh pergi dengan sepintas lalu jika anda tidak mengaplikasikan ajaran mereka pada kehidupan sebenar.

Pakar berkongsi idea dasarkan pengalaman mereka. Manakala bantuan nasihat, kata-kata mereka hanya sebagai hint bukannya jawapan untuk rintisan kehidupan anda. Ianya harus berdasarkan pengalaman anda sendiri dimana anda akan mencantumkannya sendiri, menyedari kebolehan anda, dan mencari apa yang penting pada anda.

Belajar untuk mempercayai diri sendiri.

4. Saya terlalu sibuk. Saya akan cari lebih masa untuk fokus pada diri saya…nanti.

Pada zaman sekarang, terlalu sibuk dengan kerja menjadi sesuatu yang berbaloi untuk digah-gahkan atau sesuatu yang anda tidak boleh lari. Bagaimanapun, terus hidup dengan cara ini dan mencari masa untuk diri anda menjadi semakin mustahil. Akan mungkin akan menyalahkan komitmen-komitmen anda kerana telah mencuri masa.

Tetapi adakah betul mustahil untuk anda mendapatkan masa untuk diri sendiri? Adakah anda sibuk atau ianya hanya helah anda? Ada tak kerja yang anda boleh tinggalkan?

Lihat pada jadual anda, utamakan, dan letak sedikit masa untuk ‘diri anda’. Semuanya akan memberikan manfaat lebih jika anda meluangkan masa untuk menjaga kebajikan diri sendiri.

5. Saya terlalu letih. Saya perlu rehat.

Mungkin anda mengambil sedikit masa tetapi anda tidak mahu untuk memikirkan tentang apa-apa dengan bersungguh-sungguh. Rehat membantu akan untuk recharge minda anda. Bagaimanapun, terdapat satu perkara dimana berehat terlalu banyak. Dalam kes ini, ‘mengambil rehat’ menjadi alasan untuk melepaskan diri.

Fikirkan tentang hidup anda tidak sepatutnya menjadi seperti kerja rumah. Mengambil kesempatan ketika otak anda tidak berfikir terlalu banyak perkara. Untuk permulaan, ambil 10 minit dan tanya pada diri sendiri apa yang telah anda buat, kenapa anda buat, dan apa yang akan buat anda lebih bahagia? Ianya berbaloi dengan masa anda.

6. Orang lain cuma lebih bernasib baik daripada saya.

Nasib tak baik – adalah keyakinan diri yang popular apabila kita tidak mampu untuk memahami kenapa kita tidak dapat apa yang kita mahukan. Ianya satu kelegaan yang sementara untuk mengurangkan ‘kesakitan’ tetapi boleh mencipta satu perasaan geram terhadap perkara lain.

Kenapa letak hidup anda pada nasib? Saya lebih percaya ‘anda yang buat nasib anda sendiri’. Lakukan kerja yang anda perlu kerana nasib tidak boleh bagi anda kebahagiaan pada masa hadapan – anda yang bagi.

Tanamkan lebih kepercayaan dalam diri kerana matlamat anda perlukan anda – tenaga, keghairahan, dan keazaman anda.

7. Saya tidak boleh tunggu sehingga hari…

Apabila saya bahagia dengan kehidupan saya.. apabila saya berjaya.. apabila saya lebih sihat.. apa bila saya mencari tujuan dalam hidup.

Berangan bagus dalam batas tertentu. Ia menjadikan anda kreatif dan membayangkan di mana anda mahu berada. Ia hanya menjadi bahaya apabila anda tidak melakukan apa-apa untuk mencapainya. Jangan hidup bahagia hanya dalam kepala anda. Perkara yang baik datang kepada mereka yang mengejarnya.

Sudah tentu ia tidak akan jadi semalaman. Anda mungkin mengalami permulaan yang salah dan hadapi saja, ada masanya anda akan gagal. Tetapi teruskan, cuba lagi atau teruskan pada perkara seterusnya. Lagipun, bukankah kehidupan adalah mengalami dan mempelajari daripada baik dan buruk? Berjumpa dengan kawan baru, menjelajah idea, dan menemui tempat-tempat baru?

Kehidupan anda tidak akan berubah jika anda melepaskan masa hanya dalam khayalan anda. Masa itu tidak ternilai, jadi teruskan dan teruskan pergi.

Mahukan kebahagiaan? tahu dan percaya dengan diri sendiri.

1 comment :

  1. salam kenal ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya!

    ReplyDelete