April 15, 2013

Cara mudah daftar Google Adsense untuk Blogger

Ramai yang tahu Google Adsense ini adalah pengiklan dalam yang terbesar di dalam dunia internet. Google Adsense menawarkan program pengiklan (advertiser) dan juga penerbit iklan (publisher), disini saya hanya mahu berkongsikan tentang cara mudah daftar Google Adsense untuk Blogger.

Ramai blogger, terutamanya blogger dari Malaysia sukar untuk mendaftar menjadi publisher dalam Google Adsense ini terutamanya disebabkan masalah penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar, dan juga penunjungnya hanya terdiri daripada rakyat Malaysia sahaja.

Saya mahu berkongsikan cara mudah daftar Google Adsense untuk Blogger ini kerana saya berjaya menggunakan cara ini untuk menjadi publisher Google Adsense. Tetapi cara ini memakan masa yang bergantung pada Google sendiri.

Cara yang saya gunakan adalah:

1) Buka akaun YouTube
2) Upload video dalam YouTube
3) Promosikan video sehingga  hingga mendapat lebih 1000 views (jumlah sebenar tidak diketahui)

Setelah video anda mendapat jumlah view yang tertentu anda akan mendapat jemputan untuk menyertai Google Adsense, pihak Google akan menghantar jemputan ke e-mail youtube anda. Selepas itu anda hanya perlu mengisi pendaftaran tersebut untuk menjadi publisher Google Adsense.
Lihat contoh email jemputan daripada Youtube di sini - http://gua-lu.blogspot.com/2013/05/jemputan-untuk-mohon-google-adsense-di.html

Harap cara mudah daftar Google Adsense untuk Blogger ini dapat membantu.
Selamat menjana pendapatan melalui Google Adsense.



Sekadar berkongsi cerita.

17 comments :

  1. bagus caranya..tapi memang confirm ke akan mendapat jemputan selepas 1000 view??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bdasarkan kebanyakkan maklumat dalam internet, kata 1000 views. Masa sy bt ni tak sampai 1000 pon, tp sy byk upload video. Total semua view tak sampai 1000 dah dpt invitation. Sebenarnya ia depend pada google sendiri.

      Delete
  2. salam.. kalau nak pakai blog memang susah sangat.. adoyaii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. mula2 dulu byk kali jgk try apply adsense ni. Akhirnya guna cara ni baru blh. Tp untuk blogger saje. Earning pun lagi tinggi drpd nuffnang.

      Delete
  3. adsense trime blog warez x?

    ReplyDelete
  4. salam saudara,,, kalau dah ada akaun utube dan dah ade view lebeih 1k mcm mane nak dftar GA?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam, paling kurang view adalah 1000. Untuk cara senang, anda check email youtube anda tengok jika anda mendapat invitation untuk mohon google adsense atau tidak. jika ada invitation tu, ada boleh mohon melalui link dalam email anda itu. tengok contoh email jemputan di sini http://gua-lu.blogspot.com/2013/05/jemputan-untuk-mohon-google-adsense-di.html

      Delete
  5. selamat malam, saya datang menyimak saja..

    ReplyDelete
  6. makasih informasinya sangat bermanfaat sekali

    ReplyDelete
  7. Salam Azzuan, saya dah ada channel youtube.. bukan setakat 1000, dah 100 000 lebih dah views.. Tak pernah pun dapat invitation untuk AdSense nih.. bila apply melalui channel youtube pun asyik kena reject saja, pasal kandungan dalam Bahasa Melayu.. ada cara lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. Bahasa Melayu memang tidak tersenarai untuk syarat memohon GA. anda perlu menerbitkan video dalam bahasa inggeris atau bahasa lain yang memenuhi syarat. blh rujuk laman web GA untuk maklumat lanjut.

      Delete
    2. salam, cik azzuan saya dah daftar monitezation sekali dengan adsense, dalam proses pengaktifan akaun, saya ada video inggeris sekali, soalan saya, saya kena padam ke video bm saya, takut2 diorang tak terima pulak., terima kasih.

      Delete
    3. wasalam, pada pandangan saya encik tidak perlu delete video bm tersebut. bagi saya apa yang penting untuk monetize video youtube ini adalah dengan tajuk dan descriptionnya dalam bahasa inggeris.

      Delete
  8. Salam...kalau mohon GA cara biase tanpa upload video u tube dgn hanya gune blog dlm bahasa inggeris boleh ke..minta pandangan.TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Boleh je kalau apply terus, pergi ke laman web GA dan daftarkan akaun anda. Pada pengetahuan saya, untuk mohon terus ni agak sukar kerana pihak google akan selidik blog atau laman web anda terlebih dahulu, perkara yang diambil berat ialah jumlah traffic yg valid.

      Delete
  9. buat video tapi pasal blog. Tak fahamlah. Video pasal blog ke apa? Nak cerita apa dalam video? Ke letak saja link dalam video tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai contoh blog anda adalah berkenaan tutorial, selain daripada anda post artikel yang bergambar bkenaan sesuatu tutorial, anda juga boleh buat dalam bentuk video.

      Delete